Gekke dingen die me opvallen in London - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Esmée Gerritsen - WaarBenJij.nu Gekke dingen die me opvallen in London - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Esmée Gerritsen - WaarBenJij.nu

Gekke dingen die me opvallen in London

Door: Esmée

Blijf op de hoogte en volg Esmée

30 September 2016 | Verenigd Koninkrijk, Londen

Deze blogpost gaat een keer over iets anders dan mijn leven hier.. Ik wou graag de dingen die mij zijn opgevallen in de 5 weken dat ik hier ben met jullie delen. De e dingen die gek/raar/grappig of leuk vind, de dingen die in Nederland anders zijn. Het is een hele lijst en ik ga proberen het zo goed mogelijk uit te leggen haha.

- Het links of rechts lopen…
Ik denk dat dit mijn ergste irritatie hier is… Iedereen weet natuurlijk wel dat je in Engeland aan de linker kant van de weg moet rijden. Maar hoe zit dat met lopen? Loop je hier ook links? Jah, niemand heeft mij hier antwoord op kunnen geven. Het is namelijk zo; je hebt 4 groepen mensen. De eerste groep zijn mensen die typisch Engels zijn en aan de linker kant lopen. De tweede groep zijn mensen die wel Engels zijn, maar modern willen zijn, mee willen gaan met de rest van alle mensen en dan toch maar rechts gaan lopen. Dan komen we bij groep 3, deze mensen zijn toeristen die denken dat alle Engelse aan de linker kant lopen. En dan de laatste groep mensen, dat zijn de toeristen die scheid hebben aan alles en toch lekker rechts blijven lopen. Je raad het al, op straat hier; er wordt van alle kanten tegen je aan gebotst en je weet niet welke kant je het beste moet lopen. En daarbij komt ook nog dat op de meeste stations een bordje hangt met de tekst ‘’keep right’’ en mensen dan toch links gaan lopen…..

- In Nederland blijven alle kranten die gelezen worden in de trein liggen. Dit zodat de persoon die na jou komt deze krant misschien wel meeneemt of ook leest en laat liggen. Hier in Londen wordt bij elk eindstation de trein leeggehaald door een man (of vrouw denk ik, ik heb alleen nog maar een man het zien doen). Al deze kranten stopt hij gewoon in de afvalbak. Ik denk dat dit veel beter kan, zo verspil je toch heel veel papier?

- Het is grappig om mensen in een andere taal als Engels te horen praten in de metro/bus/trein. Omdat Londen z’n wereld stad is, en er meer dan 300 verschillende talen zijn in 1 stad, is het natuurlijk logisch dat niet iedereen Engels met elkaar praat als je ook in je moedertaal met elkaar kan praten. Maar het is leuk om iemand in het (bijvoorbeeld) Nederlands te horen praten, te horen dat ze aan het ‘’roddelen’’ zijn over iemand die naast ze zit ofzo. Ze denken dat niemand ze dan snapt, maar ik zit er dan met een lach op mijn gezicht omdat ik ze wel kan verstaan… Heel eerlijk; Bob en ik doen het zelf ook als we met z’n tweeën ergens samen zijn…

- Dat je in Londen veel loopt, dat is heel zeker. Je moet van het 1ne station naar het andere, en onder de grond loop je ook een behoorlijk stuk. Dus onbewust loop je heel veel. Helemaal als je pakketjes moet bezorgen. Daarom zie je ook veel mensen die een tas bij zich hebben (vooral vrouwen haha) waar ze hakken in mee vervoeren. Een aparte totebag of een plastic tas, waar dan hun hakken in zitten. Dit zodat ze makkelijk kunnen lopen, maar als ze een afspraak hebben voor werk (of misschien een feestje na werk..) kunnen ze snel de gympjes uit doen en de hakken aan. Opzich vind ik dit wel weer een hele handige manier.. Nu draag ik zelf nooit hakken lol maar oke.

- Iedereen zeg dat Engeland een regen land is. Laat het nu zo zijn dat gemiddeld in Nederland meer regen valt als in Engeland.. Alleen regent het hier in Engeland vaker, maar minder hard. Het miezert hier heel vaak. Daarom zie je ook iedereen gelijk een paraplu pakken als het maar iets drupt. Ik denk dat 80% van de mensen die in Londen wonen een paraplu in hun tas hebben.

- Buschauffeurs mogen in Londen wanneer ze maar willen (natuurlijk 1malig per shift) 45 minuten pauze nemen. Dit kan dus betekenen wanneer jij lekker in de bus zit richtig het station of richtig huis, dat je ineens de bus uitmoet omdat de buschauffeur heeft besloten om pauze te gaan nemen. Hij gooit je er dan gewoon uit bij de eerste de beste halte, en hier mag je dan gaan wachten op de volgende bus...

- Hier in de metro zie je heel vaak mensen lezen in plaats van muziek luisteren. Het is hier heel normaal om met een boek in je handen je metroreis te maken. Ook al sta je, heb je geen plek waar je je aan kunt vast houden en wiebelt de metro heel er. Ondertussen ben ik eraan gewent en kan ik dit ook best goed (oké ik val nog best vaak om lol) maar ik vind het wel een leuk gezicht iedereen met de neus in de boeken. Ik heb in deze 5 weken al 4 boeken uit.. Oeps..

- Als je eens goed rond kijk op straat zie je vaak mensen bellen. Alleen wat mij opvalt in Londen is dat mensen vaker Skypen of FaceTimen. Je ziet ze dan echt zichzelf filmen. Ik vind dit ook een heel grappig gezicht.

- Als je als vrouw hier zwanger bent, krijg je van de dokter een button met de tekst erop; Baby on Board. Deze ben je verplicht te dragen als je met het openbaar vervoer gaat in Londen. Ik weet alleen niet heel goed waarom dit zo is, maar ik denk dat mede passagiers dan kunnen zien dat je zwanger bent en je dus een plek kunnen geven om te zitten? Ik vind het wel een goed idee.

- Als je in Londen met de trein gaat (dus nee niet met de underground, overground of DLR, maar met de trein zoals wij hem kennen) wordt er niet omgeroepen bij welk station je bent. Je moet van tevoren bedenken hoeveel stops je moet wachten of je moet goed uit het raam kijken of je al bij jou eindbestemming bent, want anders kom je er niet achter waar je bent. Ik vind dit wel een heel gek systeem. Het is toch veel handiger als iemand gewoon even snel omroept waar je bent? Helemaal s’avonds, dan kan je helemaal niet goed zien welk station je bent (dit staat op het station zelf ook heel slecht aangegeven).

- Het leukste aan Londen vind ik wel dat op het moment dat je de metro uit stapt, je op een heel ander stuk terecht komt dan waar je instapte. Het voelt alsof heel Londen uit kleine dorpjes bestaat waar je tussen reist. Alsof het een soort van ‘’Hof van Twente’’ is en er zit een metro tussen alle dorpjes. In elk stuk van Londen is het ook heel anders gebouwd en is de cultuur ook heel anders.

- En tot slot nog een leuk weetje. Wie wist dat Londen (1572 m2) groter is dan New York (789 m2)?

  • 30 September 2016 - 23:50

    Opa En Oma:

    Je hebt een leuk en gezellig verslag gemaakt.Zoals ik het heb gelezen zie ik je alles doen en je blijft gniffelen van alles.Blijf genieten Esmée .Ik kijk weer uit naar je volgende verslag.Liefs Opa en Oma.

  • 01 Oktober 2016 - 02:10

    Liesbeth:

    Hoi Esmee,
    Leuk stuk over de verschillen.
    Veel plezier nog en hopelijk ontdek je nog veel meer verschillen.
    Groetjes Liesbeth

  • 01 Oktober 2016 - 10:17

    Nuccia Graziano:

    Hoi Esmee, wat een leuke verhalen deel je steeds! Heel veel succes & plezier nog in Engeland xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esmée

Hi ik ben Esmée, ik ben gek, maar leuk. Ik hou van mijn vrienden, vriendinnen en familie. Ik wil super graag de wereld zien, en hoop dat ik dat ook kan doen. Mijn levens motto is; be proud of yourself, your beautifull!

Actief sinds 20 Juni 2013
Verslag gelezen: 641
Totaal aantal bezoekers 11299

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2016 - 27 Januari 2017

Londen

23 Juni 2013 - 22 Augustus 2013

Philadelphia

Landen bezocht: